Ειδήσεις

Αναζητήστε με μια λέξη το άρθρο που είναι καταχωρημένο.
26/9/2006 | Φεστιβάλ Δράμας

Θόδωρος Παπαδουλάκης: Από την κινηματογράφηση και στην… αξιολόγηση

Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2006

ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ

Θόδωρος Παπαδουλάκης:

Από την κινηματογράφηση και στην… αξιολόγηση

Γεννήθηκε στη Νότιο Αφρική το 1974. Σπούδασε παραγωγή ραδιοφώνου και τηλεόρασης στο “University of Salford” στην Αγγλία και έκανε το μεταπτυχιακό του στη σκηνοθεσία και παραγωγή κινηματογράφου στο “Northern Film School” στο Leeds. Εργάστηκε για 3 χρόνια ως υπεύθυνος για την προώθηση ταινιών μικρού μήκους στο “Film, TV and Performing Arts” του Leeds Metropolitan University. Σήμερα, αποτελεί ιδρυτικό μέλος της εταιρίας παραγωγής “INTIGO VIEW” στα Χανιά, Κρήτης όπου ζει και εργάζεται. Έχει σκηνοθετήσει 5 μικρού μήκους ταινίες και έχει βραβευτεί με 25 διεθνή βραβεία.

Τέταρτη φορά που επισκέπτεται τη Δράμα, τις τρεις προηγούμενες ως διαγωνιζόμενος με τις ταινίες: Largo (2001), Πιλάλα (2004) και Σάμουρε (2005), ενώ φέτος συμμετέχει ως μέλος της κριτικής επιτροπής του ελληνικού προγράμματος.

Πείτε μας την εμπειρία σας από τις συμμετοχές σας στο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους;

Είναι το μεγαλύτερο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στην Ελλάδα. Το επίπεδο του Φεστιβάλ είναι πάρα πολύ καλό. Μπορώ να πω πως οι παράλληλες εκδηλώσεις και ο αριθμός των ταινιών ξεπερνούν κατά πολύ πάρα πολλά φεστιβάλ του εξωτερικού και της Ευρώπης. Θεωρείται πολύ καλό φεστιβάλ, έχει πολύ καλή φήμη, αντιπροσωπεύει τις ελληνικές ταινίες γιατί ότι παίζει εδώ πέρα έρχονται και το παρακολουθούν εκπρόσωποι από άλλα φεστιβάλ του κόσμου, βγάζουν ένα συμπέρασμα πάνω στην ελληνική κινηματογραφία του μικρού μήκους και παράλληλα ζητάνε ταινίες να πάνε σε άλλα φεστιβάλ στο εξωτερικό.

Το φεστιβάλ της Δράμας δίνει τη δυνατότητα πέρα από τις ελληνικές ταινίες να δεις πολλές ξένες βραβευμένες από την ευρωπαϊκή ακαδημία και την ακαδημία κινηματογράφου. Ακόμη το φεστιβάλ λειτουργεί σαν εκπαιδευτικό εργαλείο, ο κάθε κινηματογραφιστής μπορεί να έρθει και να δει πράγματα που δε θα τα έβλεπε πουθενά αλλού. Τέλος, δίνεται η Δράμα είναι ένας τόπος συνάντησης Ελλήνων και ξένων κινηματογραφιστών με αποτέλεσμα να εμπεδώνουμε και άλλες εθνικές ή διεθνείς κινηματογραφικές τάσεις και νέα ρεύματα.

Από την «αγωνία» του διαγωνιζόμενου στην ασφάλεια του μέλους της κριτικής επιτροπής. Ποια η διαφορά;

Μεγάλη. Είναι η πρώτη φορά που μετέχω ως μέλος σε κριτική επιτροπή γενικώς. Ο λόγος που δέχτηκα να μπω είναι επειδή έχω ξεκινήσει το επόμενο βήμα μου να κάνω ταινία μεγάλου μήκους. Βέβαια δε λέω με το χέρι μου στη φωτιά ότι δε θα ξανακάνω μικρού μήκους. Οι μικρού μήκους ταινίες είναι ένα πολύ γοητευτικό άθλημα του κινηματογράφου το βλέπω σαν μια οντότητα ξεχωριστή.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι μικρού μήκους ταινίες είναι πιο δύσκολες σε ότι αφορά την αφήγησή τους. Πιστεύετε ότι υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που επηρεάζουν το σκηνοθέτη;

Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες. Ένας παράγοντας είναι το οικονομικό επειδή τραβάμε ταινίες σε φιλμ και όχι σε βιντεοκάμερα το κόστος μειώνεται στο 1/10, στο 1/20, στο 1/100 από ότι θα κόστιζε μια μεγάλου μήκους ταινία. Επίσης δοκιμάζεις το κατά πόσο μπορείς να κάνεις κινηματογράφο μέσα σε πέντε λεπτά, δέκα, δεκαπέντε. Είναι πολύ δύσκολο να πεις μια ιστορία ολοκληρωμένη σε μικρότερο χρονικό διάστημα. Να δώσεις χαρακτήρες, να δώσεις πολλές λεπτομέρειες, να στολίσεις κάποια πράγματα για να φέρεις το θεατή σε μια θέση που να μπορεί να συμμερίζεται το χαρακτήρα όλα αυτά πρέπει να γίνουν πάρα πολύ γρήγορα για να προχωρήσει και η ιστορία.

Από την πρώτη σας κιόλας συμμετοχή στη Δράμα βραβευτήκατε...

Ήταν η πτυχιακή μου εργασία στη σχολή στο Λονδίνο και εργάστηκαν περίπου τριάντα άτομα για την ολοκλήρωσή της. Την πρώτη φορά που ήρθα στη Δράμα, συμμετείχα με τη δεύτερη ταινία που είχα κάνει και εδώ που τα λέμε πραγματικά εξεπλάγην με τα τρία βραβεία που μου απένειμε η τότε κριτική επιτροπή. Ήταν η ταινία. “Largo” και διαγωνίστηκε στην κατηγορία Έλληνες του Κόσμου.

Τώρα, από το βήμα του κριτή, πόσο ελαστικός μπορείτε να είστε;

Για να είμαι ειλικρινής προσπαθώ να μην είμαι ελαστικός. Ότι μου αρέσει, ότι θεωρώ καλό γιατί αυτό πάντα έλπιζα σαν σκηνοθέτης όταν ερχόταν η ταινία μου στο φεστιβάλ. Ήθελα η κριτική να είναι εντελώς αντικειμενική. Πολλοί από τους σκηνοθέτες αυτή τη φορά είναι συνάδελφοί μου, έχουμε βοηθήσει ο ένας τον άλλον, γνωρίζω τη δουλειά τους και την προηγούμενη δουλειά τους βέβαια δεν είδα τη δουλειά κανενός από τις καινούριες ταινίες που ετοιμάσανε για το φεστιβάλ αλλά επειδή πάντα αναρωτιούνται μήπως βοήθησαν αυτό το σκηνοθέτη επειδή ξέρει αυτόν ή τον άλλων όλα αυτά έχω διαπιστώσει ότι δεν ισχύουν. Το καλό είναι πως πάνω – κάτω με την κριτική επιτροπή είμαστε στο ίδιο μήκος. Αυτό βοηθάει στο να μην υπάρξουν συγκρούσεις όσον αφορά το ποιες ταινίες θα ψηφιστούνε ή όχι.

Σε ποια στοιχεία βασίζεται το μέλος μιας κριτικής επιτροπής στον κινηματογράφο; Στην πρωτοτυπία της ιδέας, στις επιμέρους λεπτομέρειες, στην τεχνική αρτιότητα ή μήπως υπάρχουν κάποια αντικειμενικά κριτήρια πάνω στα οποία γίνεται η τελική αξιολόγηση;

Επηρεάζουν πολλοί παράγοντες. Είναι αρκετά σημαντικό όταν η θεματολογία ευνοεί, δηλαδή όταν έχει να κάνει με την εποχή μας, με κάτι που είναι ελληνικό, με το ρεαλισμό της ζωής, με κάτι επίκαιρο, με την άποψη κάποιου σκηνοθέτη πάνω σε ένα συμβάν υπαρκτό. Επίσης το κατά πόσο κινηματογραφικό είναι αυτό που βλέπουμε γιατί υπάρχει μια σύγχυση μεταξύ τηλεόρασης και κινηματογράφου.

Η γλώσσα του κινηματογράφου είναι διαφορετική μιλάμε με εικόνες. Ο διάλογος πρέπει να προκύπτει εκεί που χρειάζεται και να αποφεύγεται η περιττολογία της τηλεόρασης, αυτό άλλωστε διαφοροποιεί την τηλεόραση από τον κινηματογράφο και μετά παίζει ρόλο η μουσική, η φωτογραφία, η αισθητική.

Φέτος, και απ’ ότι ακούγεται εκ μέρους των θεατών που παρακολουθούν το φεστιβάλ, μέχρι στιγμής παρατηρείται μεγάλη ποικιλία θεμάτων. Ποια η δική σας άποψη;

Υπάρχει θα έλεγα μια ποικιλία δεν μπορώ όμως να κρίνω εξολοκλήρου γιατί έχουμε να δούμε άλλες 15 ταινίες. Λείπουν όμως ταινίες που έχουν να κάνουν με τον κόσμο, τον προβληματισμό σε μια μικρή κοινωνία, σε μια επαρχία. Είμαι θερμός υποστηρικτής της αποκέντρωσης. Η θεματολογία δεν είναι ανάγκη να επιλέγεται από ερεθίσματα της μεγαλούπολης. Μου αρέσει να μαθαίνω πως σκέφτονται ας πούμε στη Δράμα ή μια ιδιομορφία, κάποια στερεότυπα, με ενδιαφέρει από τον κινηματογράφο να αποκομίζεις πράγματα από την ίδια σου τη χώρα που πιθανόν να μη γνωρίζεις. Οι δύο τελευταίες ταινίες μου επικεντρώνονται στην επαρχία, ψάχνω παράξενες ιστορίες στην τελευταία μου, ένας βοσκός, στα βουνά της Κρήτης, ήθελε να γίνει σαμουράι περιγράφει όλη του την τρέλα και πως έρχεται σε σύγκρουση με ένα πολύ συντηρητικό καθεστώς του χωριού.

Στην ταυτότητα του φεστιβάλ αναφέρεται ρητά πλέον ως τόπος καταγωγής η Δράμα; Και εσείς απ’ όσο ξέρω ζείτε και εργάζεστε στην επαρχία και συγκεκριμένα στα Χανιά. Πόσο σημαντικό θεωρείτε ότι μια επαρχιακή πόλη έχει καθιερωθεί ως τόπος διεξαγωγής ενός Διεθνούς Φεστιβάλ με την εμβέλεια του Φεστιβάλ της Δράμας;

Είστε προνομιούχοι. Θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό που γίνεται στη Δράμα και εύχομαι να μη μετακινηθεί από εδώ. Είναι πολύ σημαντικό και για εσάς τους δραμινούς εγώ που είμαι από τα Χανιά θα ευχόμουν να γίνει κάτι τέτοιο στην πόλη μου και ειδικά για μένα που είμαι κινηματογραφιστής θα αποτελούσε όνειρο. Για εμάς είναι καλό το ότι αλλάζουμε περιβάλλον, ερχόμαστε στην επαρχία όπου τα πράγματα είναι πιο μικρά και η επικοινωνία μεταξύ μας ευκολότερη, οι αίθουσες είναι κοντά η μια στην άλλη και έτσι διευκολύνονται και οι μετακινήσεις μας. Ακόμη, εσείς οι δραμινοί να είστε υπερήφανοι που έχετε έναν πάρα πολύ ταλαντούχο σκηνοθέτη το Σίμο Κορεξενίδη με φοβερή κινηματογραφική γλώσσα. Φέτος που ξαναείδα την ταινία του στα πλαίσια των παράλληλων εκδηλώσεων θυμήθηκα πόσο με είχε συνεπάρει.

Γιατί νομίζετε ότι τα τηλεοπτικά κανάλια, εξαιρώντας ίσως τα κρατικά, δεν δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στην αγορά – προβολή ταινιών μικρού μήκους;

Είναι λίγο αδικημένη η ταινία μικρού μήκους ίσως γιατί ποτέ δεν ευαισθητοποιήθηκε κανείς να το εντάξει σε κάποιο πρόγραμμα όπως κάνουν σε άλλες χώρες. Στην Αγγλία για παράδειγμα όπου σπούδασα προβάλουν ταινίες μικρού μήκους αντί για βομβαρδισμό διαφημίσεων ανάμεσα σε ταινίες.

Eεπιμέλεια Κώστας Κωσταντινίδης

Η υπεύθυνη Γραφείου Τύπου

Κατερίνα Πολύζου

Τηλ.: 2521026621 & 6948484242

e-mail: festival@altecnet.gr

 

 

 

 

 

Δράμα: Αγίας Βαρβάρας 9 66100 Δράμα Τηλ:25210 47575 Fax:25210 33526

Αθήνα: Εμμ. Μπενάκη 71 10681 Αθήνα Τηλ:210 3300309 Fax:210 3302818

www.dramafilmfestival.gr – Email : kinfest@dra.forthnet.gr