Ειδήσεις

Αναζητήστε με μια λέξη το άρθρο που είναι καταχωρημένο.
27/9/2006 | Κατερίνα Πολύζου

Μαρία Σκιαδαρέση: «Το Φεστιβάλ της Δράμας θα μπορούσε να γίνει το στίγμα της Βόρειας Ελλάδας»

Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2006

ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ

Μαρία Σκιαδαρέση: «Το Φεστιβάλ της Δράμας θα μπορούσε να γίνει το στίγμα της Βόρειας Ελλάδας»

Παρ’ όλο που ο καιρός ήταν βροχερός και η ώρα της κρίσης για τους νέους κινηματογραφιστές πλησίαζε, η συγγραφέας και μέλος της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ, Μαρία Σκιαδαρέση φαινόταν να απολαμβάνει την κάθε στιγμή που περνούσε στη μικρή πόλη του Βορρά, τη Δράμα.

¶λλωστε, όπως μας ομολόγησε, η Δράμα αυτή τη βδομάδα, συνδυάζει τη φθινοπωρινή της γοητεία με τον κινηματογράφο, τον οποίο και λατρεύει. «Ώρες ολόκληρες μπορώ να κάθομαι μέσα στη σκοτεινή αίθουσα και να απολαμβάνω ταινίες», μας λέει και παράλληλα φαίνεται να παρατηρεί την κεντρική πλατεία της πόλης από το μεγάλο παράθυρο του γραφείου τύπου του Φεστιβάλ.

Την περιμένει δύσκολο βράδυ, αλλά δε δυσανασχετεί γιατί ότι κάνει το κάνει με ευχαρίστηση. Σχεδόν όλη τη νύχτα θα συσκεφτεί με τα υπόλοιπα μέλη της κριτικής επιτροπής προκειμένου να επιλέξουν τις καλύτερες ταινίες που θα βραβεύσει φέτος το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.

Η Μαρία Σκιαδαρέση πέρα από τα μυθιστορήματα, διηγήματα, νουβέλες, βιβλία για παιδιά και ιστορικές μελέτες που έχει γράψει, έχει ασχοληθεί πολύ με το «πάντρεμα» λογοτεχνίας και κινηματογράφου. Έτσι ξεκινάει και η πολύ ενδιαφέρουσα συζήτησή μας…

Κυρία Σκιαδαρέση ποιά θεωρείται ότι είναι η σχέση της λογοτεχνίας με τον κινηματογράφο;

Πολύ καιρό έχει ωριμάσει μέσα μου η άποψη ότι ο κινηματογραφιστής εάν δεν έχει μια φρέσκια ιδέα για να στήσει ένα σενάριο, για να φτιάξει μια ταινία, καλό είναι να αντλεί «νερό» από τη βαθιά και μεγάλη λίμνη της λογοτεχνίας.

Το σενάριο και η κινηματογράφηση είναι τα δύο ζητούμενα της δημιουργίας. Δεν μπορείς να κάνεις μια ταινία που είναι άψογη κινηματογραφικά, αλλά δεν έχει ιστορία ή όπως δεν μπορείς να στήσεις μια ιστορία, η οποία κινηματογραφικά δεν «στέκεται». Θεωρώ λοιπόν ότι για να μπορέσει ο κινηματογραφιστής να λειτουργήσει σε πολλά επίπεδα και να φτιάξει μια ιστορία μεστή, γεμάτη και στιβαρή, ο καλύτερος τρόπος είναι να αντλήσει από τη λογοτεχνία. Έτσι ευνοείται και η λογοτεχνία διότι γίνεται γνωστή στο πλατύτερο κοινό, δεδομένου ότι η εικόνα πείθει περισσότερο, ενώ παράλληλα ευνοείται και ο κινηματογραφιστής γιατί αυτόματα έχει έτοιμη τη βάση του «οικοδομήματός» του. Γι’ αυτό πιστεύω ότι η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος είναι δύο έννοιες άρρηκτα δεμένες. Και αν θέλουμε να αναφερθούμε στο Φεστιβάλ της Δράμας, πάντα υποστήριζα ότι η ταινία μικρού μήκους είναι το ανάλογο του διηγήματος στη λογοτεχνία. Έχει πάρα πολλά κοινά και πιστεύω ότι υπάρχουν διηγήματα, τα οποία είναι έτοιμες ταινίες μικρού μήκους.

Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να συμβάλλει ένας συγγραφέας σε μια κριτική επιτροπή κινηματογράφου, όπως αυτή του Φεστιβάλ Δράμας;

Δεν πιστεύω ότι η επιλογή του προσώπου μου έγινε με μοναδικό κριτήριο τη συγγραφική μου ιδιότητα. Είμαι ένας φανατικός θεατής του κινηματογράφου. Μπορώ να μένω ώρες και μέρες στη σκοτεινή αίθουσα. Αγαπώ πάρα πολύ τον κινηματογράφο. Μπορώ να πω ότι τον αγαπώ εξίσου το ίδιο με τη λογοτεχνία, απλώς δε λειτουργώ άμεσα πάνω σ’ αυτόν.

Βεβαίως θεωρώ ότι πάντα ένας συγγραφέας είναι καλό να μετέχει σε μία κριτική επιτροπή γύρω από τον κινηματογράφο, γιατί έχει πολλά να πει πάνω στο θέμα της μυθοπλασίας, της θεματικής· πάνω στην ιστορία που πραγματεύεται ένα φιλμ.

Θα θέλατε να κάνετε μία παρατήρηση, ένα μικρό σχόλιο για τις ταινίες που έχετε παρακολουθήσει μέχρι στιγμής στο Φεστιβάλ της Δράμας;

Σε γενικές γραμμές αυτό που έχω να πω σαν παρατήρηση είναι ότι η ψαλίδα ανάμεσα στις ταινίες που έρχονται από το εξωτερικό και τις ελληνικές, κλείνει όλο και πιο πολύ. Κάποτε το χάσμα ήταν αβυσαλλέο. Σήμερα, μπορώ να πω ότι υπάρχουν και καλύτερες ελληνικές ταινίες. Βέβαια από τεχνικής άποψης, αν και δεν είμαι η αρμόδια να κρίνω, αυτό που εισπράττω είναι ότι οι ξένες ταινίες έχουν να επιδείξουν πολύ καλές παραγωγές, ίσως επειδή μετέχουν πάρα πολύ και είναι απόφοιτοι καλών και γνωστών σχολών. Όταν όμως Έλληνες κινηματογραφιστές φοιτούν σε καλές και οργανωμένες σχολές, διαπιστώνεται ότι μπορούν να δημιουργήσουν πολύ καλές ταινίες. ¶ρα τελικά πολλές αδυναμίες της κινηματογραφίας στη χώρα μας οφείλονται στην έλλειψη της σωστής εκπαίδευσης.

Θα σας ενδιέφερε να γράψετε για τον κινηματογράφο; Να γράψετε ένα σενάριο, το οποίο να προορίζεται για τον κινηματογράφο;

Μπορεί. Γιατί όχι; Τα πάντα με ενδιαφέρουν. Μπορεί να παρουσιαστεί, ανά πάσα στιγμή, οποιοδήποτε θέμα μπροστά μου, έτσι όπως έρχονται οι ιδέες σ’ έναν άνθρωπο που γράφει. Ακόμα απλώς δεν έχει συμβεί.

Πώς θα σας φαινόταν, αν σας γινόταν πρόταση να μεταφερθεί ένα βιβλίο σας στον κινηματογράφο;

Από τη στιγμή που οι προϋποθέσεις θα είναι καλές. Δηλαδή αν υπάρχει ένας σκηνοθέτης που θα έχει τα εχέγγυα ότι θα δουλέψει το έργο σωστά, θα δεχόμουν ευχαρίστως την πρόταση. Και το σωστό για μένα, δεν είναι απαραίτητα να μεταφερθεί ακριβώς το βιβλίο στον κινηματογράφο, γιατί θεωρώ ότι όσο μεγαλύτερη απόκλιση έχει μια κινηματογραφική ταινία από το βιβλίο στο οποίο βασίζεται, τόσο καλύτερο θα είναι και το αποτέλεσμα. Σημαίνει ότι ο σκηνοθέτης έχει δουλέψει ελεύθερα και στην ουσία η ταινία που προκύπτει είναι μία άλλη δημιουργία σε ένα άλλο πεδίο δράσης.

Θα χαιρόμουν πολύ αν υπήρχαν εκείνες οι προϋποθέσεις που θα επέτρεπα στο βιβλίο να «ταξιδέψει» σε ένα άλλο πεδίο. Απλώς δε γράφω ποτέ έχοντας στο μυαλό μου ότι μπορεί κάποια στιγμή το δημιούργημά μου να γίνει εικόνα. Θεωρώ βέβαια ότι γράφω εικονικά, αλλά δε θα μπορούσα να χαρακτηρίσω τη γραφή μου κινηματογραφική.

Δηλώνεται ότι «το Φεστιβάλ της Δράμας μπορεί να γίνει καλύτερο»...

Το Φεστιβάλ της Δράμας θα μπορούσε να γίνει το στίγμα της Βόρειας Ελλάδας. Μάλιστα, αν γινόταν ποτέ μία ακαδημία τεχνών όπως ονειρευόμαστε όλοι, θα μπορούσε να δημιουργηθεί παράρτημά της, ίσως της ιστορίας του κινηματογράφου, στη Δράμα.

Επίσης, θεωρώ ότι θα μπορούσε να μετέχει και η βιβλιοθήκη της Δράμας στα δρώμενα του Φεστιβάλ. Τις ημέρες που βρίσκομαι στην πόλη, επισκέφθηκα τη βιβλιοθήκη και διαπίστωσα ότι γίνεται πάρα πολύ καλή δουλειά. Μία πρόταση είναι να φροντίσει το Φεστιβάλ για τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης με βιβλία γύρω από τον κινηματογράφο, έτσι ώστε οι νέοι άνθρωποι να έχουν την αμεσότητα και την πρόσβαση σ’ αυτά τα βιβλία.

(Για το Γραφείο Τύπου, Στέλλα Σταυρίδου)

Η υπεύθυνη Γραφείου Τύπου

Κατερίνα Πολύζου

Τηλ.: 2521026621 & 6948484242

e-mail: festival@altecnet.gr

Δράμα: Αγίας Βαρβάρας 9 66100 Δράμα Τηλ:25210 47575 Fax:25210 33526

Αθήνα: Εμμ. Μπενάκη 71 10681 Αθήνα Τηλ:210 3300309 Fax:210 3302818

www.dramafilmfestival.gr – Email : kinfest@dra.forthnet.gr