Ειδήσεις

Αναζητήστε με μια λέξη το άρθρο που είναι καταχωρημένο.
27/10/2006 | «Τσάϊ στη Σαχάρα»

«ΚΑΝΤΟ ΟΠΩΣ Ο ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ» Βασικές αρχές σεναρίου και σκηνοθεσίας

Το « Τσάϊ  στη Σαχάρα»  συνεχίζει τον κύκλο των σεμιναρίων που ξεκίνησε από τον Απρίλιο 2006  με τα παρακάτω θέματα .

Τα Σεμινάρια θα πραγματοποιούνται
 κάθε ΔΕΥΤΕΡΑ ,ΤΡΙΤΗ από τις αρχές Νοεμβρίου 06


«ΚΑΝΤΟ ΟΠΩΣ Ο ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ» :
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ

Βασικές αρχές σεναρίου και σκηνοθεσίας 

Διάρκεια Σεμιναρίου 4 Μήνες, Συναντήσεις 16 τετράωρες

Στην πρώτη ενότητα του σεμιναρίου, θα διδαχτούν κείνες οι πλευρές της κινηματογραφικής αισθητικής που έχουν άμεση σχέση όχι μόνο με το τι αλλά και το πως της κινηματογραφικής ταινίας. Η προσοχή που θα δοθεί στα ζητήματα κινηματογραφικής μορφής και ύφους θα διευκολύνουν τους συμμετέχοντες να οδηγηθούν πιο εύκολα στα «μυστικά» της   δημιουργίας μιας ταινίας.
Η δεύτερη ενότητα του σεμιναρίου είναι αφιερωμένη στην κινηματογραφική πράξη όπου θα διδαχτούν βασικές αρχές σεναρίου και σκηνοθεσίας, εικονοληψίας και ηχοληψίας, καθώς και διεύθυνσης ηθοποιού και παραγωγής εστιασμένες στη παραγωγή ταινίας με ψηφιακό βίντεο, θα  συγγραφεί σενάριο για ταινία μυθοπλασίας μικρού μήκους (διάρκειας έως 7΄ λεπτά) και θα γυριστεί . Τα θέματα με τα οποία θα καταπιαστεί το σεμινάριο είναι τα παρακάτω:

Εφαρμοσμένη Κινηματογραφική Αισθητική (η ανάπτυξη της ενότητας θα γίνει με τη προβολή χαρακτηριστικών αποσπασμάτων από ταινίες σε προτζέκτορα και θα έχει διάρκεια μίας ώρας για τις πρώτες 8 συναντήσεις)


• Τρόποι Παραγωγής Κινηματογραφικής Ταινίας και Τύποι κινηματογραφικών ταινιών:
Ταινίες Μυθοπλασίας, Ταινίες Ντοκιμαντέρ (Τύποι Ντοκιμαντέρ), Οι πειραματικές και πρωτοποριακές ταινίες, Ταινίες Εμψύχωσης
• Έννοια, σημασία και βασικές αρχές της κινηματογραφικής μορφής
Αφηγηματικά και μη αφηγηματικά μορφικά συστήματα
• Κινηματογραφικό Ύφος (Ποιες κινηματογραφικές τεχνικές το καθορίζουν;)
• Μορφή, ύφος και ιδεολογία
• Βασικές αρχές της αφηγηματικής κατασκευής : Πλοκή και Ιστορία, Αίτιο και αποτέλεσμα, Χρόνος, Χώρος  
• Έννοια, δύναμη και όψεις της μιζανσέν (Mise en Scėne) : Το σκηνικό περιβάλλον, Κοστούμια και μακιγιάζ, Ο Φωτισμός (Είδη Φωτισμού), Ηθοποιία
Η μιζανσέν στο χώρο και το χρόνο
Αφηγηματικές λειτουργίες της μιζανσέν
• Πλάνο: Η κινηματογραφική φωτογραφία (Η κλίμακα των τόνων, η ταχύτητα της κίνησης, προοπτικές σχέσεις – φακός : εστιακή απόσταση, είδη φακών- Βάθος Πεδίου και εστίαση)
                                                                             2
• Καδράρισμα (Σύνθεση του κάδρου) - Λειτουργίες του καδραρίσματος - Διαστάσεις και σχήμα του κάδρου- Γωνία λήψεως, Οριζοντιότητα (πλήρως οριζοντιωμένο ή κεκλιμένο), Ύψος, Απόσταση (ορίζει το μέγεθος του πλάνου: γενικό, μεσαίο, κοντινό)
• Μοντάζ (Τι είναι, διαστάσεις και λειτουργία του κινηματογραφικού μοντάζ)- Τι είναι το ντεκουπάζ- Μοντάζ συνέχειας και μοντάζ επιπλοκής ή ασυνέχειας
                                                 
Κινηματογραφική πράξη: Εκπαίδευση

 [Θα διδάσκεται παράλληλα με την πρώτη ενότητα, θα έχει διάρκεια 3 ώρες για τις 12 πρώτες συναντήσεις και θα αποτελείται κυρίως από το εργαστήρι του σεναρίου και το εργαστήρι της σκηνοθεσίας (2 ώρες). Την υπόλοιπη μία ώρα θα διδάσκονται η διεύθυνση ηθοποιού, οι βασικές γνώσεις εικονοληψίας, ηχοληψίας και παραγωγής.]

  Εισαγωγή στη Ψηφιακή Εικόνα-Ψηφιακό Βίντεο
  Βασικές αρχές σεναρίου. Θα δοθεί το θέμα και θα πραγματοποιηθεί η επεξεργασία του με συλλογική δουλειά κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου και λίγη δουλειά στο σπίτι για όποιον το επιθυμεί.
  Σκηνοθεσία (Βασικές αρχές σκηνοθεσίας, κανόνας του άξονα, κανόνας των 30ο , κινήσεις της κάμερας απλές και σύνθετες- πανοραμική, τράβελινγκ, ζουμ, γωνίες λήψεως) - Βασικοί κανόνες λήψεως με ψηφιακή βιντεοκάμερα- ασκήσεις σκηνοθεσίας .
  Το Κινηματογραφικό Συνεργείο (Από ποιες ομάδες και άτομα αποτελείται)- Τοποθέτηση κάθε μέλους του σεμιναρίου σε όλους τους βασικούς ρόλους ενός κινηματογραφικού συνεργείου
  Βασικές αρχές εικονοληψίας (Είδη Φακών, Εστιακή και Υπερεστιακή απόσταση, Το Βάθος Πεδίου, Φίλτρα, Ανακλαστήρες , Μέσα και κατηγορίες Φωτισμού)
  Βασικές αρχές ηχοληψίας (είδη μικροφώνων, συλλογή ήχων, χρήση του μπουμ)
  Βασικές αρχές διεύθυνσης ηθοποιού και παραγωγής

Κινηματογραφική Πράξη: Γυρίζουμε

  Γύρισμα της ταινίας στις τελευταίες 4 συναντήσεις με χρήση τεχνολογίας ψηφιακού βίντεο.
  Μοντάζ με Ηλεκτρονικό Υπολογιστή της ταινίας που θα γυριστούν με χρήση  και επίδειξη του Adobe Premiere και του Avid.
  Η ύλη του σεμιναρίου θα παραδίδεται στους συμμετέχοντες σε ηλεκτρονική μορφή (DVD).
  Θα παραβρεθούν καλεσμένοι ειδικοί του κινηματογραφικού χώρου.
  Έναρξη σεμιναρίου: Μέσα Νοεμβρίου
  Μέρα και  Ώρα διεξαγωγής σεμιναρίου: Δευτέρα ή Τρίτη
  Κόστος σεμιναρίου: 350€


Συντονιστής Σεμιναρίου: Ο Σκηνοθέτης και κριτικός κινηματογράφου Γιάννης Καραμπίτσος


 Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου
(12 συναντήσεις, Διάρκεια κάθε συνάντησης 3,5 ώρες)

Θα προβληθούν δώδεκα από τις καλύτερες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου όλων των εποχών. Επίσης σε κάθε συνάντηση θα προβάλλονται αποσπάσματα από ταινίες που ανήκουν στο ίδιο ρεύμα ή την ίδια χρονική περίοδο.  Η εισήγηση που θα προηγείται της προβολής θα περιλαμβάνει στοιχεία για το ρεύμα που είναι ενταγμένη η ταινία (π.χ. σουρεαλισμός, νεορεαλισμός) και γνωριμία με μεγάλους δημιουργούς που δεν «χωράνε» σε ένα ρεύμα (Μπρεσόν, Ντράγερ, Μπέργκμαν, Κασαβέτης κ.α.)  Εκτός από τα βασικά κινηματογραφικά ρεύματα και κινήματα με τα οποία θα καταπιαστεί το σεμινάριο, θα γίνεται εκτενής αναφορά στις τάσεις του σύγχρονου κινηματογράφου ανάλογα με το θέμα που συζητιέται κάθε φορά (π.χ. όταν θα συζητάμε για τον Όζου θα γίνεται αναφορά στον σύγχρονο ιαπωνικό και ασιατικό κινηματογράφο, Τακέσι Κιτάνο, Κιμ Κι Ντουκ, Κινέζοι δημιουργοί κλπ ενώ θα
                                                             -3-
βλέπουμε αποσπάσματα σκηνών από το έργο τους). Έτσι θα «περαστεί» όλη η ιστορία και πορεία  του κινηματογράφου από τις απαρχές μέχρι τις μέρες μας.

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί από τις αρχές του Νοεμβρίου 2006.
Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι οι εξής:

• Ταινίες Λυμιέρ, Μελιές, Πόρτερ, Σχολής του Μπράιτον  -Αποσπάσματα από Γέννηση ενός Έθνους (1915), Μισαλλοδοξία (1916)- Οχτώβρης (1927) –Αποσπάσματα από Θύελλα στην Ασία (1928), Η Γη (1930)
* Πιονέροι του Κινηματογράφου, Ντέηβιντ Γουόρκ Γκρίφιθ,
   Ρώσικη Πρωτοπορία, Το Μοντάζ στο απόγειό του, Ο Κινηματογράφος γίνεται 
   Τέχνη
• Ο Τελευταίος Άνθρωπος (1924) – Αποσπάσματα από  Μαμπούζε (1922), Μετρόπολις (1927), Λούλου (1929) 
*  Εξπρεσιονισμός
• Διάλειμμα, Μηχανικό Μπαλέτο, Η Βροχή κ.α -
Ο Άνθρωπος με την Κινηματογραφική Μηχανή (1929)- Ταινίες Μάγιας Ντέρεν, Κένεθ Άνγκερ, Στάν Μπράκρατζ
*  Avant Gard ’20, Αμερικάνικο Αντεργκράουντ
• Ανδαλουσιανός Σκύλος (1928)-Χρυσή Εποχή (1930)- Γη Χωρίς Ψωμί (1932)- Σχετικά με τη Νίκαια (1930)
 * Σουρεαλισμός

• Σούπα Πάπιας (1933) - Ο Άνθρωπος του Αράν (1934)    
*  Μπουρλέσκ και Κωμωδία, Ντοκιμαντέρ
• Πολίτης Καίην (1941)   - Αποσπάσματα από τον Κανόνα του Παιχνιδιού(1939), την Ταχυδρομική Άμαξα, το Γεράκι της Μάλτας (1941), Αρσενικό και Παλιά Δαντέλα (1942)
*  Απαρχές του Μοντέρνου Κινηματογράφου, Γουέστερν, Φιλμ Νουάρ, Μαύρη Κωμωδία
• Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη (1945) - Αποσπάσματα από Κλέφτη Ποδηλάτων (1948), Θαύμα στο Μιλάνο (1951), Η Γη Τρέμει (1948), Λα Στράντα (1954), Ακατόνε (1961)
*  Νεορεαλισμός
• Tokyo Story (1953) – Αποσπάσματα από το Ρασομόν (1950), Ουγκέτσου Μονογκατάρι (1953), Ο Κόσμος του Απού (1959)
*  Γιαπωνέζικος και Ασιατικός Κινηματογράφος, Ινδικός και Κινηματογράφος
• Χιροσίμα, Αγάπη μου – Αποσπάσματα Με Κομμένη την Ανάσα (1959), 400 Χτυπήματα (1959), Ο Πορτοφολάς (1959), Το Χρονικό ενός Καλοκαιριού (1961), Οχτώμισυ (1963), Κόκκινη Έρημος (1964), Περσόνα (1966)
* Nouvelle Vague, Μοντέρνος Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος
• Σαββάτο Βράδυ, Κυριακή Πρωί (1960) – Αποσπάσματα από το Μαύρος Θεός και ο Ξανθός Διάβολος (1964), το Μνήμες Υπανάπτυξης (1968), Αναπαράσταση (1970), Το Βάθος του Ουρανού είναι Κόκκινο (1977)
*  Free Cinema, Cinema Novo, Κινηματογράφος Λατινικής Αμερικής, 
    Πολιτικός Κινηματογράφος, Νέος Ελληνικός  Κινηματογράφος
• Καθρέφτης (1974)  - Αποσπάσματα από το Φωτιά….Πυροσβέστες (1967), Χρώμα του Ροδιού (1969), Κόκκινος Ψαλμός (1972), Άνθρωπος από Μάρμαρο (1977), Αγκίρε (1972), Καυγατζής (1981), Κατάσταση των Πραγμάτων (1981), Τα Φτερά του Έρωτα (1987)
*  Σύγχρονος Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος, Ποιητικός Κινηματογράφος,  
    Κινηματογράφος πρώην σοσιαλιστικών χωρών


                                                                          -4-
• Δαμάζοντας τα Κύματα (1996) - Αποσπάσματα από την Οικογενειακή Γιορτή (1998), το Νεκρό (1995), το Που είναι το Σπίτι του φίλου μου (1987), το Γυμνό (1993)
*  Dogma?, «Ανεξάρτητος» Αμερικάνικος Κινηματογράφος, Ιρανικός και 
    φτωχός κινηματογράφος, Προοπτικές του Σύγχρονου παγκόσμιου
    Κινηματογράφου

 Συντονιστής ο κριτικός κινηματογράφου και  σκηνοθέτης Γιάννης Καραμπίτσος.
 Η ύλη του σεμιναρίου θα παραδίδεται στους συμμετέχοντες σε ηλεκτρονική μορφή (CD η DVD).
 Ημέρα διεξαγωγής σεμιναρίου: Δευτέρα – Τρίτη
 Έναρξη σεμιναρίου: Αρχές Νοεμβρίου 2006
 Το κόστος του σεμιναρίου είναι 150€. Στους σινεφίλ κύκλους της Αθήνας δίνεται η δυνατότητα να παρακολουθήσουν έστω και για μια φορά με κόστος 10€.
 Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 2107710611, 6944143564
e-mail: karabitsos@yahoo.gr

Οι  ΤΕΤΑΡΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗ

ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΙΑΔΡΑΣΗ ΣΤΟ «ΤΣΑΙ ΣΤΗ ΣΑΧΑΡΑ»

Το Τσάι στη Σαχάρα μετά την δυναμική περσινή επανεμφάνισή του, όπου επέδειξε ενδιαφέρον για την διαδραστική σχέση της μουσικής με τις άλλες τέχνες (κινηματογράφο, θέατρο, λογοτεχνία, φωτογραφία, εικαστικά κ.α.), συνεχίζοντας εφέτος στο ίδιο μήκος κύματος εκτός από τα κινηματογραφικά σεμινάρια και τις  θεατρικές παραστάσεις που ήδη φιλοξενεί, θα προχωρήσει στην οργάνωση προβολών κλασικών αριστουργημάτων του βωβού κινηματογράφου που θα συνοδεύονται από ζωντανή μουσική jazz, κάθε Τετάρτη βράδυ στις 9 ή ώρα. Την επιμέλεια του project έχουν οι Γιάννης Καραμπίτσος, σκηνοθέτης και κριτικός κινηματογράφου, (επιλογή ταινιών, εισήγηση πριν από κάθε προβολή για την σχέση μουσικής και κινηματογράφου γενικότερα αλλά και για το «γιατί» της συγκεκριμένης επιλογής της κάθε ημέρας) και ο Μάρκος Παπασηφάκις, μουσικός με το συγκρότημα  του               
που θα «ντύνουν» με πρωτότυπο και δημιουργικό τρόπο, μουσικά τις ταινίες.
Οι Ταινίες που θα «ντυθούν» μουσικά είναι:
1. Ταινιάκια των Λυμιέρ, Μελιές, Σχολής του Μπράιτον. Πόρτερ
2. Το Εργαστήρι του Δόκτορα Καλιγκάρι
3. Νοσφεράτου, μια συμφωνία τρόμου
4. Νανούκ του Βορά
5. Απεργία
6. Ταινίες Avant Garde (Διάλειμμα του Ρενέ Κλερ, Μηχανικό Μπαλέτο του Φερνάντ Λεζέ, Η Βροχή του Γιόρινς Ίβενς, Emak-Bakia του Μαν Ρέι κ.α.)
7. Μητρόπολη ή Ο Χρυσοθήρας
8. Ο Άνθρωπος με την κινηματογραφική Μηχανή

  ΈΝΑΡΞΗ  21:00  εισιτ με ποτό  15€ , φοιτ. 12€

 

Οι ΔΕΥΤΕΡΕΣ ΤΟΥ  ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΠΑΜΕ  ΣΙΝΕΜΑ ?      
Σε συνεργασία με την εταιρεία  διανομής  P.C.V. πραγματοποιείται ο πρώτος κύκλος ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΏΝ ταινιών με κοινή περίπου θεματολογία ,  με τον γενικό τίτλο
  «Τα σώματα της γης». Θα προβληθούν οι ταινίες  :

6 /11   «ΤΟ ΣΗΜΑΔΙ ΤΗΣ ΦΑΛΑΙΝΑΣ» Σκηνοθεσία  ΝΙΚΙ ΚΑΡΟ  διαρ.  101΄

13 / 11  « ΨΥΧΗ ΚΑΙ  ΣΩΜΑ»  Σκηνοθεσία ΡΟΜΠΕΡΤΟ  ΦΑΕΝΤΣΑ    διαρ.  90΄

20/11    « TORREMOLINOS  ΄73» Σκηνοθεσία  ΠΑΜΠΛΟ ΜΠΕΡΓΚΕΡ  διαρ.  93΄

27/11  « Ο ΓΕΡΟΣ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΕ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΓΑΠΗΣ» σκηνοθεσία ΡΟΛΦ ΝΤΕ ΧΕΕΡ  110΄ 

Τις βραδιές θα κλείνει μελωδικά  η ΔΕΣΠΟΙΝΑ  ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ  πιάνο –φωνή με μουσικά θέματα μέσα από τον  παγκόσμιο κινηματογράφο.
Έναρξη  21:00    ,  Ελάχιστη κατανάλωση  8€ 

«ΤΣΑΙ ΣΤΗ ΣΑΧΑΡΑ»
  Λαοδικείας 18 , Ιλίσια
  Τηλ:  210 77 10 611

  www.tsaistisaxara.gr