Ειδήσεις

Αναζητήστε με μια λέξη το άρθρο που είναι καταχωρημένο.
14/9/2005 | Δημοσιογραφική επιμέλεια: ΒΙΚΤΩΡΑΣ ΜΟΝΤΖΕΛΛΙ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 2005

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ

Επιλέγω τον προβληματισμό και όχι τη διασκέδαση

 

ΤΙΤΛΟΣ ΤΑΙΝΙΑΣ: ΘΕΡΟΣ (THEROS)

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: NCCA – BOURNEMOUTH UNIVERSITY

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ

ΣΕΝΑΡΙΟ: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ

ΗΧΟΣ: ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ

ΣΚΗΝΙΚΑ: -

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: -

ΗΘΟΠΟΙΟΣ Α: -

ΗΘΟΠΟΙΟΣ Β: -

ΗΘΟΠΟΙΟΣ Γ: -

ΗΘΟΠΟΙΟΣ Δ: -

ΗΘΟΠΟΙΟΣ Ε: -

ΜΑΚΙΓΙΑΖ: -

ΜΟΝΤΑΖ: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ: Διάρκεια 2’ 38’’, έγχρωμη, format Pal-DVD, έτος παραγωγής 2005

Η ταινία θα συμμετείχε στο φετινό φεστιβάλ της Δράμας στην κατηγορία 3D ANIMATION.

 

Θερισμός, φύση, άνθρωπος, εκμετάλλευση, εξέλιξη, κοινωνία, τεχνολογία, καταπάτηση, υπερκατανάλωση, αδιαφορία, αυτοκαταστροφή είναι τα θέματα που διαπραγματεύεται ο σκηνοθέτης στην ταινία του.

Ο Γιώργος Χερουβείμ γεννήθηκε το 1981 στην Αθήνα. Η σχέση του με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές άρχισε από μικρή ηλικία, δίνοντας του αυτοπεποίθηση και καθημερινή τριβή με το αντικείμενο. Είναι απόφοιτος πολυκλαδικού λυκείου, με ενός έτους ειδίκευσης στην πληροφορική. Παρακολούθησε σπουδές στη Μεγάλη Βρετανία πάνω σε τρισδιάστατα γραφικά και animation. Τον Ιούνιο του 2005 πήρε το πτυχία από το National Centre for Computer Animation του πανεπιστημίου του Bournemouth. Κατά την διάρκεια των σπουδών του, ολοκλήρωσε τρεις τρισδιάστατες ταινίες μικρού μήκους, μαζί με πολυάριθμα projects άλλα και προσωπικές δουλειές. Πέρα από το animation, την μεγάλη του αγάπη, ασχολείται με τη φωτογραφία και το σχέδιο.

Ο Γιώργος Χερουβείμ έχει στό ενεργητικό του και μια δεύτερη ταινία, το «Motions of the Universe». Η ταινία έχει διάρκεια 1’ 52’’, έγχρωμη σε  format Pal-DVD και είναι παραγωγής του 2004. Η σκηνοθεσία, το σενάριο, η φωτογραφία, το μοντάζ είναι το ιδίου, ενώ ο ήχος -όπως και στο «Θέρος»- του Ιωάννης Χερουβείμ. Το φιλμ είναι μια ψηφιακή οπτικοποίηση ενός άστρου, που πεθαίνει σαν υπερκαινοφανής αστέρας και δημιουργεί ένα νεφέλωμα…

Η συνέντευξη που ακολουθεί έχει να κάνει με τις σκέψεις και τα όνειρα του Γιώργου Χερουβείμ, αλλά και την διαδικασία δημιουργίας της ταινίας «Θέρος»…

Τι σημαίνει για εσάς η προπέτεια της παραγωγής μιας μικρού μήκους ταινίας;

Η παραγωγή μίας τρισδιάστατης ταινίας μικρού μήκους, διαφέρει αρκετά από τα παραδοσιακά μέσα, με διαφορετικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Στην περίπτωση των ταινιών που έκανα κατά την διάρκεια των σπουδών μου, η μεγαλύτερη δυσκολία, ήταν ότι τα πάντα (εκτός της μουσικής) έγιναν από ένα άτομο. Μερικοί από τους τομείς που περιλαμβάνονται είναι από την αρχική ανάπτυξη της ιδέας, το storyboard και την σκηνοθεσία, στην υλοποίηση των σκηνών μέσα στον υπολογιστή και το animation, μέχρι το editing και το post-production, όπως και την επίλυση πολυάριθμων τεχνικών προβλημάτων. Βέβαια έτσι υπήρχε ο απόλυτος έλεγχος ως προς το τελικό αποτέλεσμα, αλλά από την άλλη, η όλη παραγωγή, έγινε ιδιαίτερα χρονοβόρα και πολλές φορές κουραστική. Για την παραγωγή των δυόμισι λεπτών του «Θέρος», χρειάστηκαν περίπου οχτώ μήνες δουλειάς. Μετά από τόση δουλειά, προφανώς η μεγαλύτερη επιβράβευση, ήρθε μαζί με το τελικό αποτέλεσμα. Παρ\' όλα αυτά, θα μπορούσα να πω, ότι το ταξίδι, αν και με τόσες δυσκολίες, ήταν ισάξια ευχάριστο με τον προορισμό του. Πέρα από την ευχαρίστηση που δίνει η στιγμή της δημιουργίας, η τεχνικές δυσκολίες που παρουσιάζονται στα τρισδιάστατα γραφικά, είναι πολλές φορές μια ελκυστική πρόκληση, που δίνουν κίνητρο στο δημιουργό.

Τι σημαίνει για εσάς μια συμμετοχή στο Φεστιβάλ της Δράμας;

Η ολοκλήρωση του «Θέρος», συνέπεσε κοντά στην προθεσμία υποβολής αίτησης για το Φεστιβάλ της Δράμας. Το φεστιβάλ, ήταν μία πολύ καλή ευκαιρία, να προβληθεί η ταινία μου σε Ελληνικό κοινό, σε ένα τόσο φημισμένο φεστιβάλ.  Αμέσως συμπλήρωσα και έστειλα την αίτηση μαζί με το DVD. Δυστυχώς, αργότερα έμαθα τι διαδικασία και κόστος έχει η μετατροπή του ψηφιακού σε φιλμ και έτσι ακύρωσα την αίτηση. Ούτως ή άλλος, το έργο έχει γίνει rendering σε ανάλυση PAL (720Χ576), αρκετά μικρή για 35mm film.

Απογοητευμένος από αυτό το γεγονός, αποφάσισα να ψάξω και να το στείλω σε όσο το δυνατόν περισσότερα φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πέρα από την ευκαιρία για κάποια διάκριση ή βραβείο, τα φεστιβάλ είναι ένας τρόπος να έρθει σε επαφή το έργο με ένα κοινό. Να εκπληρώσει τον στόχο του σαν ταινία. Μέχρι αυτή τη στιγμή, το «Θέρος» έχει προβληθεί σε δύο φεστιβάλ, και έχει σταλεί σε τουλάχιστον άλλα δέκα, σε διάφορα μέρη του κόσμο.

Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με τον κινηματογράφο και πως αντιλαμβάνεστε εσείς τον συγκεκριμένο χώρο;

Τα αρχικά σχέδια για το μέλλον μου, είχαν τελείως διαφορετική κατεύθυνση μέχρι να μπω στον στρατό. Σχεδόν τυχαία, ήρθα σε επαφή με κάποια προγράμματα τρισδιάστατου animation, όπου άρχισαν να μου τραβάνε όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον. Μέχρι να τελειώσω το στρατιωτικό, είχα πάρει την απόφαση να σπουδάσω πάνω σε αυτόν τον τομέα, ελπίζοντας κάποτε να βγάλω τα προς το ζην, κάνοντας κάτι που ξεκίνησε σαν ενασχόληση. Επίσης, κάτι τόσο δημιουργικό είναι πιο δύσκολο να εξελιχθεί σε ρουτίνα μετά από χρόνια, κάτι το οποίο θέλω να αποφύγω. Προσωπικά, τον κινηματογράφο όπως και το animation, το βλέπω περισσότερο σαν μέσο μεταφοράς μηνυμάτων και πληροφοριών,  παρά σαν μέσο διασκέδασης. Σίγουρα απολαμβάνω μια οποιαδήποτε καλή ταινία, αλλά πιο σημαντικό για μένα είναι το τι σκέψεις και προβληματισμούς μου άφησε η ταινία αφού έχω βγει από την αίθουσα.

Το τελικό αποτέλεσμα της συγκεκριμένης ταινίας απέχει πολύ από το αρχικό πλάνο που είχατε στο μυαλό σας όταν πραγματοποιήσατε τη σύλληψη της ιδέας;

Η παραγωγή του «Θέρος» διάρκεσε περίπου οκτώ μήνες. Από αυτούς, σχεδόν οι μισοί, αναλώθηκαν αποκλειστικά για την ανάπτυξη της ιδέας, σχεδίαση στο χαρτί των χαρακτήρων και αντικειμένων, όπως και κάποια αρχικά storyboards. Ακόμα και αργότερα που είχε ξεκινήσει η υλοποίηση των ιδεών, πολλά συνέχιζαν να αλλάζουν, να εξελίσσονται και να προσαρμόζονται, ακόμα και να αφαιρούνται, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι όσο το δυνατόν πιο άρτιο και δεμένο. Οι ιδέες και το όλο animation ήταν σε μια ρευστή κατάσταση, μέχρι τους τρεις τελευταίους μήνες. Ήταν η περίοδος που άρχισα να τα βάζω όλα μαζί, φτιάχνοντας ένα animatic, και όπου άρχισα να δουλεύω πάνω στην σκηνοθεσία, να βρω τις λήψεις που ήθελα, να σιγουρευτώ ότι όλα τα πλάνα έχουν τον ίδιο ρυθμό και τέλος να κάνω το editing. Θα έλεγα ότι το τελικό αποτέλεσμα δεν έχει να κάνει και πολύ με την αρχική ιδέα. Λόγω της αφαιρετικής και μη-αφηγηματικής φύση του έργου, ήταν πολύ δύσκολο να έχω μια καθαρή εικόνα του τι θα έβγαινε στο τέλος. Επίσης, πολλές αποφάσεις και ιδέες, ήρθαν μετά από αρκετό πειραματισμό και συζητήσεις με άλλα άτομα. Ίσως τελικά, αυτή η ρευστή κατάσταση του όλου project ήταν που κράτησε το ενδιαφέρον της παραγωγής υψηλό.

Μια ανεξάρτητη παραγωγή πάντα συναντά πολλά προβλήματα. Πείτε μας λίγα λόγια για τις δυσκολίες που βγήκαν κατά τη δημιουργία της ταινίας που σχετίζονται με τα έξοδα αλλά και την υλοποίηση του στόχου σας…

Λόγο της άυλης φύσης αυτού του μέσου, το χρήμα δεν έπαιξε κάποιον ρόλο στην παραγωγή του έργου. Πέρα από τα έξοδα επιβίωσης, το μόνο που χρειάστηκε ήταν ένας υπολογιστής με τα απαραίτητα λογισμικά. Από την στιγμή λοιπόν που το πανεπιστήμιο τα παρείχε αυτά, το μόνο που χρειάστηκε από εμένα ήταν πολύ χρόνος και όρεξη για δουλειά. Από την άλλη, όπως ανάφερα πριν, υπήρξαν πολλά τεχνικά προβλήματα που χρειάστηκε να λύσω σε ολόκληρη την διάρκεια της παραγωγής. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μέσα, στο τρισδιάστατο animation μπορεί να υπάρχουν δεκάδες τρόποι για να παραχθεί ένα συγκεκριμένο στοιχείο. Έρχεται λοιπόν ο χρήστης, να τους ερευνήσει και να δει ποιος ταιριάζει περισσότερο στην προκειμένη περίπτωση. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αυτές οι λύσεις δεν είναι τυποποιημένες, οπότε δύσκολα κάποιος μπορεί να τις διδαχθεί. Αυτό που πρέπει να εξασκήσει ο δημιουργός, είναι ο τρόπος που σκέπτεται και προσεγγίζει κάθε διαφορετικό πρόβλημα. Είναι λίγο ειρωνικό το γεγονός, ότι όλη η τεχνολογία γύρω από τα τρισδιάστατα γραφικά, έχει αναπτυχθεί περισσότερο, από την ανάγκη να κάνει την δουλειά του παραδοσιακού animation πιο εύκολη. Όμως με σιγουριά μπορώ να πω, ότι κάθε άλλο πιο εύκολη έχει γίνει η διαδικασία παραγωγής μια ταινίας. Σίγουρα όσο αναπτύσσεται ο τομέας, τόσο ανεβαίνει και το επίπεδο των γραφικών και του ρεαλισμού, αλλά από την άλλη τα εργαλεία και οι διαδικασίες γίνονται όλο και πιο πολύπλοκα, περιορίζοντας πολλές φορές τον δημιουργό.

Γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο τίτλο για την ταινία σας; Τι περιέχει από την υπόθεση της;

Πάντα είχα πρόβλημα στο να επιλέξω τίτλους για τα έργα μου. Μου είναι δύσκολο, να βρω μια λέξη ή φράση, που να χαρακτηρίζει τόση δουλειά και κόπο, γιατί φοβάμαι ότι ο τίτλος θα αδικήσει το έργο. Έτσι προσπαθώ να αναθέσω αυτή την δουλειά σε τρίτους, που δεν έχουν έρθει πολύ σε επαφή με την παραγωγή και βλέπουν το έργο από μια πιο αντικειμενική οπτική γωνία. Στην προκειμένη περίπτωση, ένας Αγγλος φίλος, μεταξύ άλλων, μου πρότεινε το «The harvest», το οποίο μετά, άλλαξε στην αρχαιοελληνική έκδοση και έγινε «Θερος» από το θερισμός. Μου άρεσε πολύ σαν λέξη, γιατί εκτός από την κυριολεκτική της έννοια, μπορεί να αποκτήσει και μια πιο μεταφορική, και να αναφέρεται στον αποδεκατισμό και την καταστροφή.

Ποιο ήταν το ερέθισμα που σας ώθησε να δημιουργήσετε τη συγκεκριμένη ταινία σας;

Όπως ανάφερα και πριν, εκτιμώ ιδιαίτερα τις ταινίες που έχουν να δώσουν κάτι παραπάνω, πέρα από λίγα λεπτά ψυχαγωγίας. Έτσι προσπάθησα να βρω ένα θέμα, που περισσότερο να προβληματίσει παρά θα διασκεδάσει τον θεατή. Από την άλλη, ένα τέτοιο θέμα, έχει μεγάλο ρίσκο να αποτύχει, εάν δεν παρουσιαστεί σωστά, και αυτό γιατί είναι κάτι που έχει θιχτεί πολλές φορές από άλλους καλλιτέχνες και μέσα μαζικής ενημέρωσης. Έπρεπε να έχει κάτι φρέσκο, να είναι γρήγορο και με κάποιο τρόπο να μαγνητίζει των θεατή. Κάτι που βοήθησε σε αυτό, ήταν η απόφαση, του να έχει έναν ρυθμό το όλο animation, το οποίο θα βοηθούσε πολύ στο να συγχρονιστεί απόλυτα το οπτικό μέρος με τον ήχο. Από την άλλη, οι εικόνες έπρεπε να είναι όσο το δυνατόν πιο άρτιες, με ένα συγκεκριμένο στυλ από την αρχή έως το τέλος.

Εμπνευστήκατε την ταινία σας ψάχνοντας μια νέα ματιά των πραγμάτων;

Θα έλεγα ότι η ταινία είναι μια προσπάθεια απεικόνισης της πραγματικότητας, μέσω συμβολικών και αφαιρετικών μορφών. Ερεθίσματα για την ταινία, δυστυχώς υπάρχουν πολλά στις μέρες μας. Μια τυχαία εφημερίδα ή ένα δελτίο ειδήσεων, έχει περισσότερα άσχημα νέα, παρά καλά. Καθημερινά, επιστήμονες μιλούν για όλο και περισσότερα προβλήματα και προσεχείς καταστροφές, αλλά η πλειοψηφία του κόσμου δείχνει να αδιαφορεί, βολεμένη σε έναν τρόπο ζωής ανέσεων και υπερκατανάλωσης. Σε αυτό το κοινό απευθύνεται το “Θέρος”, όπου σε μια ιδανική περίπτωση, θα τους κάνει να προβληματιστούν.

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλατε να περάσετε από την ταινία σας;

Λόγο των αφαιρετικών μορφών και αναπαραστάσεων, ο καθένας ίσως μεταφράσει το έργο λίγο διαφορετικά, κάτι το οποίο το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον. Από εκεί και πέρα, το μήνυμα που ήθελα να περάσω, έχει να κάνει με τον αγώνα που γίνεται μεταξύ ανθρώπων, για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κατανάλωση φυσικών πόρων. Ενώ η φύση προσφέρει απλόχερα τα αγαθά της στον άνθρωπο, που του είναι απαραίτητα για την επιβίωση και την ανάπτυξή του, αυτός την υπέρ εκμεταλλεύεται, καταπατώντας περιβάλλον και συνανθρώπους. Τυφλός από την άπληστη συμπεριφορά του, δεν βλέπει ή παραβλέπει την καταστροφή που κάνει γύρω του. Μια καταστροφή που στην ουσία θα χτυπήσει περισσότερο αυτόν, παρά την ίδια την φύση.

Οι ήρωες σας είναι αληθινοί ή κατασκεύασμα της φαντασίας σας;

Ήρωες δεν υπάρχουν στο «Θέρος». Μόνο φανταστικοί χαρακτήρες, που πηγάζουν από μια τραγική πραγματικότητα.

Το ταξίδι της δημιουργίας είναι σημαντικότερο από την διάκριση;

Προφανώς και το ταξίδι είναι σημαντικότερο. Χωρίς αυτό δεν θα υπήρχε ούτε το έργο, αλλά ούτε κάποια πιθανή διάκριση. Σίγουρα υπήρχαν δύσκολες στιγμές, αλλά πάντα στο τέλος σου μένουν οι ευχάριστες. Πέρα από την ικανοποίηση της δημιουργίας, με την παραγωγή αυτού του έργου, αποκομίσθηκαν πολύτιμες γνώσεις σε τεχνικά και εικαστικά θέματα, οι οποίες θα μου είναι ωφέλιμες σε μετέπειτα έργα. Από την άλλη, και μια διάκριση, που αυτή μπορεί να είναι από ένα φεστιβάλ, αλλά ακόμα και η βαθμολογία του πτυχίου μου, είναι σημαντική ως προς επιβράβευση και δικαίωση των κόπων μιας χρονιάς. Αυτό θα δώσει την ηθική ικανοποίηση, αλλά και την δύναμη για μια επόμενη παραγωγή.

Σε περίπτωση που σας επιλέξει η επιτροπή και κερδίσετε κάποιο από τα βραβεία θα συμμετάσχετε και του χρόνου στον θεσμό;

Όσο θα φτιάχνω ταινίες, θα συμμετέχω σε φεστιβάλ, είτε κερδίζω βραβεία, είτε όχι.

Επιλέξατε να δημιουργείτε ταινίες μικρού μήκους γιατί είναι το «αναγκαστικό» πέρασμα στις ταινίες μεγάλου μήκους ή επειδή σημαίνει κάτι παραπάνω για εσάς;

Οι ταινίες μικρού μήκους, προέκυψαν από την επιλογή μου για αυτές τις σπουδές. Δεν επιδιώκω να γίνω σκηνοθέτης μεγάλων παραγωγών. Από την άλλη, το animation είναι για μένα ένας προσιτός τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας μηνυμάτων. Ελπίζω να έχω και άλλες ευκαιρίες στην ζωή μου, για να αφοσιωθώ τόσο σε μια αντίστοιχη, προσωπική παραγωγή.

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια στον χώρο του κινηματογράφου;

Αυτή την στιγμή, ψάχνω δουλειά στην Αγγλία. Το πιθανότερο να καταλήξω σε μια από τις μεγάλες εταιρίες του Λονδίνου για ειδικά εφέ. Ελπίζω κάποια στιγμή, να έχω την ευκαιρία και την δυνατότητα, να κάνω ένα μεταπτυχιακό σε έναν λίγο διαφορετικό τομέα, για να ευρύνω παραπάνω τις γνώσεις μου.

Τι είναι αυτό που κάνει σημαντική την τέχνη στη ζωή του ανθρώπου;

Αυτή είναι μια δύσκολη ερώτηση για έναν τελειόφοιτο, που δεν έχει διδαχθεί πολλά γύρω από την τέχνη. Για κάθε άνθρωπο η τέχνη σημαίνει κάτι διαφορετικό και προφανώς έχει μεγάλη διαφορά εάν την βλέπεις από την πλευρά του δημιουργού ή από την πλευρά του θεατή. Προσωπικά, με τη δημιουργία αυτής της ταινίας, είχα για πρώτη φορά την ευκαιρία να δείξω κάτι δικό μου σε ένα μεγάλο, για τα δικά μου δεδομένα, κοινό. Αυτό μου έχει προσφέρει και θα συνεχίζει να μου προσφέρει μεγάλη ηθική ικανοποίηση και ελπίζω αντίστοιχα να έχει προσφέρει κάτι και στο κοινό της ταινίας μου.