Ειδήσεις

Αναζητήστε με μια λέξη το άρθρο που είναι καταχωρημένο.
10/10/2018 | t-shOrt

Πρακτικό εργαστήριο για τον ήχο στον κινηματογράφο Οκτώβριος – Νοέμβριος 2018

Ηχητικός κινηματογράφος
Μετά την εποχή του ομιλούντος
 
Εργαστήριο τεσσάρων ολοήμερων συναντήσεων με πρακτικές εργασίες ανά στάδιο.

 
1. Ο ήχος στο σενάριο της ταινίας
2. Ο ήχος κατά τη διάρκεια της παραγωγής
3. Ο ήχος στo μοντάζ
4. Τελική μίξη ήχου
 
Εισηγήτρια Ηλέκτρα Βενάκη
Άρθρα για τον ήχο: https://altcine.wordpress.com/
Αριθμός Μητρώου Εκπαιδευτών Ενηλίκων του ΕΚΕΠΙΣ: ΕΑ18411
Κωδικός εισηγητή για τα προγράμματα ΛΑΕΚ: 27791
Θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης
 
Στόχος του είναι η εξοικείωση των συμμετεχόντων με τον κινηματογραφικό ήχο, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε καλλιτεχνικό επίπεδο, αναλύοντας αποσπάσματα από ταινίες και εφαρμόζοντας στην πράξη τις τεχνικές αυτές στο υλικό των συμμετεχόντων.
 
Σκοπός είναι όταν ολοκληρωθεί το εργαστήριο οι συμμετέχοντες να έχουν μια σαφή όσο και σφαιρική εικόνα της σημασίας του ήχου στην κινηματογραφική αφήγηση, καθώς και τα εργαλεία με τα οποία θα αντιμετωπίσουν δημιουργικά τον ήχο σε κάθε στάδιο μιας ταινίας (προπαραγωγή, παραγωγή και μεταπαραγωγή).
 
Γιατί είναι απαραίτητο να παρακολουθήσω αυτό το εργαστήριο;
 
Η εξέλιξη του κινηματογραφικού ήχου μέσω της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών έχει αδιαμφισβήτητα επηρεάσει την αισθητική των κινηματογραφικών έργων. Εντούτοις, η αντίληψη ότι οι ταινίες είναι κατά βάση "κινούμενες εικόνες" παραμένει κυρίαρχη.
Οι συζητήσεις και τα κείμενα γύρω από τον κινηματογραφικό ήχο περιορίζονται στον ήχο(!), κυρίως δε, σε τεχνικά θέματα που τον αφορούν και δεν αντιμετωπίζεται ως δομικό στοιχείο της κινηματογραφικής αφήγησης.
 
Οι περισσότεροι νέοι σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, μοντέρ, παραγωγοί νιώθουν αμήχανοι απέναντι στον ήχο και τον περιορίζουν στο ρόλο του φορέα του λόγου, στο διάλογο δηλαδή ή τον αφηγητή, ενώ η μουσική είναι η μόνη ηχητική μπάντα που αντιμετωπίζεται με προσοχή.
Συχνές είναι οι απορίες για τους ρόλους του μοντέρ ήχου και του ηχητικού σχεδιασμού. Συχνά επίσης, στις πρόσφατες μικρού μήκους δεν παρουσιάζεται στους τίτλους τέλους ο μιξέρ, o οποίος όμως επιτελεί μια από τις σημαντικότερες εργασίες για την ολοκλήρωση μιας ταινίας. Ο ήχος αντιμετωπίζεται ως τεχνικό στοιχείο στην παραγωγή μιας ταινίας, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο τις άπειρες δυνατότητες που προσφέρει, στις βασικές. Συχνά, ακόμα και σήμερα, οι ταινίες θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «ηχοποιημένες βουβές ταινίες» παρά ως ολοκληρωμένα οπτικοακουστικά έργα. Και γι’αυτό το λόγο φαίνονται «φτωχές».
 
Η σωστή χρήση του ήχου στον κινηματογράφο προσθέτει αξία στην παραγωγή. Είναι κοινώς αποδεκτό ότι οι θεατές/ακροατές εισπράττουν συναίσθημα από τη χρήση του ήχου, την οποία (καλώς) δεν αντιλαμβάνονται πλήρως. Αλλά, δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι νιώθουν πλουσιότερες κάποιες ταινίες- οι οποίες χρησιμοποιούν αποτελεσματικά και ουσιαστικά τον ήχο- χωρίς να μπορούν να προσδιορίσουν με σαφήνεια το γιατί.
 
Προϋποθέσεις συμμετοχής

Το εργαστήριο απευθύνεται σε σεναριογράφους, σκηνοθέτες, παραγωγούς, μοντέρ και ηχολήπτες. Το εργαστήριο δεν είναι τεχνικό, διότι ο ήχος ΔΕΝ είναι μόνον τεχνικό κομμάτι του κινηματογραφικού έργου, είναι απλά το άλλο μισό της εικόνας.
 
Καλό όμως είναι οι συμμετέχοντες να διαθέτουν έναν υπολογιστή με βασικό πρόγραμμα μοντάζ, ένα μικρόφωνο (ακόμα και αυτό του κινητού τηλεφώνου), ακουστικά και έναν δίσκο ή flash drive πάνω από 16G.
 
Το εργαστήριο αποτελείται από τέσσερεις ολοήμερες συναντήσεις με εργασίες ανά στάδιο.
Περιορισμένος αριθμός θέσεων: 6 άτομα/ανά πρόγραμμα
Κόστος ολοκληρωμένου προγράμματος: 150 ευρώ συν ΦΠΑ
Τρόποι πληρωμής:
Προκαταβολή: 50 ευρώ (συν ΦΠΑ) με την εγγραφή
Δύο δόσεις των 50 ευρώ (συν ΦΠΑ) με το πέρας της πρώτης και της δεύτερης συνάντησης.

Δήλωση συμμετοχής: Μέχρι την  Τρίτη 16 Οκτωβρίου
 
Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να στείλουν σύντομο βιογραφικό και  δύο σκηνές σεναρίου. Οι επιλεγέντες θα ανακοινωθούν την Πέμπτη, 18 Οκτωβρίου και θα ειδοποιηθούν με mail.  Αποστολή mail στο events@altcine.com με θέμα «Σεμινάριο Ήχου 2018» όπου θα αναφέρονται οι ημέρες που σας ενδιαφέρουν (τέσσερις συνεχόμενες εβδομάδες από τις έξι επιλογές) και τα στοιχεία επικοινωνίας σας.
 
Σάββατο ή Κυριακή
Ώρες: 11.00 -14.00 και 15.00 – 18.00

Σάββατο 11.00-18.00
20/10, 27/10, 3/11, 10/11, 17/11, 24/11

Κυριακή 11.00-18.00
21/10, 28/10, 4/11, 11/11, 18/11, 25/11
 
Αναλυτικό πρόγραμμα
 
1η Ενότητα
Βασικές θεωρίες του κινηματογραφικού ήχου
Οπτική – ηχητική αντίληψη
Τα όρια του ήχου – τα όρια της εικόνας
Ηχητικό – ακουστικό γεγονός
Φυσικός – εγγεγραμμένος ήχος
Εγγραφή και αναπαραγωγή του ήχου στον κινηματογράφο
Ηχητική κινηματογραφική κουλτούρα – θέματα πιστότητας
Βωβός, ομιλών και ηχητικός κινηματογράφος
 
2η Ενότητα
O ήχος ως γλωσσολογικό στοιχείο μιας ταινίας
Κατηγορίες ήχου που χρησιμοποιούνται στο φιλμικό κείμενο (λόγος-μουσική-ήχοι-ατμόσφαιρες – σιωπή)
Η εποχή της φωνολατρείας - Είναι η πρόζα ο βασικός φορέας της αφήγησης;
Οι λειτουργίες των τεσσάρων μη λεκτικών στοιχείων της ηχητικής μπάντας
Η έννοια του χρόνου μέσω της αφήγησης
Ο ήχος δημιουργός του χωροχρονικού συνεχές
Η εικόνα-μνήμη
Ο πανταχού παρών αφηγητής
Γυναικεία/ανδρική φωνή του αφηγητή
 
3η Ενότητα
Ο ήχος ως δραματουργικό στοιχείο μιας ταινίας
Το φαινόμενο του «κοκτέιλ πάρτι»
Ο υποκειμενικός ήχος και η ηχητική γωνία
Διηγητικοί – έξω διηγητικοί ήχοι / Εκτός – εντός κάδρου ήχοι και ήχοι off
Μονοφωνικός, στερεοφωνικός ήχος ή 5.1; Αποσαφηνίσεις και επιλογές
 
4η Ενότητα
Διαφορές της ηχητικής μπάντας στις δύο πλευρές του Ατλαντικού
Τεχνολογία και εξέλιξη του κινηματογραφικού ήχου
Ευρωπαϊκός ήχος και πολιτισμικά κλισέ
Πως τα ακούσματα κάθε χώρας ορίζουν την ηχητική της μπάντα.
Τα εργαλεία, το κόστος παραγωγής και οι ακουστικές συνήθειες πως επεμβαίνουν στο αισθητικό και στο τελικό αποτέλεσμα.
Η αισθητική και αφηγηματική προσέγγιση της μίξης του ήχου στις διεθνείς συμπαραγωγές.
Το ηχητικό ντεκουπάζ
 
Θα μελετηθούν αποσπάσματα από τις παρακάτω ταινίες:
 
Πολίτης Κέιν, Όρσον Ουέλς (1941)
Ένας Καταδικασμένος σε θάνατο δραπέτευσε, του Robert Bresson (1956)
Ο Θείος μου, Ζακ Τατί (1958)
Playtime, Ζακ Τατί (1967)
Συνομιλία, Φράνσις Φοντ Κόπολα (1974)
Ο αφηγητής στην ταινία Barry Lyndon, του Στάνλεϊ Κιούμπρικ (1975)
Καθρέφτης, Αντρέι Ταρκόφσκι (1975)
Ο Ταξιτζής, Μάρτιν Σκορσέζε (1976)
Barton Fink, Αδελφοί Κοέν (1991)
Δράκουλας, Φράνσις Φορντ Κόπολα (1992)
Η Νύχτα και η Πόλη, Ίρβινγκ Γουίνκλερ (1992)
Γεννημένοι Δολοφόνοι, Όλιβερ Στόουν (1994)
Λεπτή κόκκινη γραμμή, Τέρενς Μάλικ (1998)
Ερωτική Επιθυμία, Γουονγκ Καρ Βάι (2000)
Ροζέτα, Αδελφοί Νταρντέν (2000)
Ο κρυμμένος, του Χάνεκε (2005)
The fountain, Αρανόφσκι (2006)
No county for old men, Αδελφοί Κοέν (2007)
Τρεις Πίθηκοι, Νούρι Μπίλτζ Τσειλάν (2008)
Αστυνομία – Ταυτότητα, Κορνέλιου Πορουμπόϊου (2009)
Κάποτε στην Ανατόλια, Νούρι Μπίλτζ Τσειλάν (2011)
Πίνα Μπάουζ, Βιμ Βέντερς (2011)
Μεταβολισμός, Κορνέλιου Πορουμπόιου (2013)